
Dankzij de film The World’s Fastest Indian, uit 2005, kennen veel mensen de geschiedenis van de Nieuw-Zeelander Burt Munro en zijn Indian Scout. Het nieuwe Indian bouwde een replica van de record motor. En die reed onlangs zijn eerste meters op een zoutvlakte.
Burt Munro besteedde jaren aan het bouwen en verbouwen van zijn Indian Scout uit 1920. Doel van al die moeite was om eens op de Bonneville zoutvlakte te rijden. Dat lukte en Old Burt schreef in 1967 het wereldrecord voor ‘gestroomlijnde motoren onder 1000cc’ op zijn naam, met een snelheid van 305,89 km/u.
Weken geleden onthulde Indian/Polaris tijdens de Daytona Bike Week de Spirit of Munro, een replica van Burts motor waarmee Indian het nieuwe Thunder Stroke 111 blok introduceerde. Jeb Scolman van Jeb’s Metal and Speed uit Long Beach, Califonië was verantwoordelijk voor de stroomlijn rond het prototype Thunder Stroke blok. De man bouwde in goed drie maanden een verbazingwekkende tribute motor. Veel motorrijders dachten dat de Spirit slechts een showfiets was. Een mooie weliswaar, maar bedoelt om rumoer rond het nieuwe motorblok te maken. Maar dat was bezijden de waarheid.
Indian heeft een korte clip gemaakt waarin de Spirit ten volle glorieert. Natuurlijk is de clip bedoeld voor marketing, maar het steekt zo mooi in elkaar dat het recht doet aan het verhaal van Burt Munro. Tegelijkertijd laat het de onvermoeibare overtuiging zien die Scolman in het project heeft gelegd. Een clip die bij liefhebbers kippenvel veroorzaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten